Toimintaa



Koodikoulu Tietomaassa 13.6.2015

Oulun Päivien ohjelmistossa mukana ollut Lasten Koodikoulu pidettiin Tietomaassa. Osallistujia oli jälleen täysi ryhmä.

Päivä alkoi robottiopen ohjailulla. Käskyjen anto sujui hienosti ja robo saatiin ohjattua luokan eteen.

Tehtävät kilpparin ohjaamiseksi osoittautuivat helpoiksi. Neliön piirtäminen ei kestänyt kauaa. Kolmiossa puolestaan ainoa pähkäilyn aihe oli kulman suuruus. Kunhan sen keksi kolmion sai piirrettyä helposti.

Tauon jälkeen käskysarja ja toisto olikin sitten hiukan haastavampaa. Yhdessä kokeillessa ja käskyjä harjoitellessa kuitenkin päästiin eteenpäin. Hauskaa oli!

Koodikoulu Yritystakomolla 11.4.2015

Lasten Koodikoulu palasi kotiin Takomolle talven kiertelyn jälkeen. Mukana oli lähemmäs parikymmentä lasta 6-vuotiaasta alkaen.

Opettajarobotti-leikki antoi hyvän alun tekemiselle kun lapset antoivat ohjeita ja siirsivät opettajan pöydän ympäri takaisin luokan eteen.

Koodaaminen aloitettiin setshape käskyllä jonka jälkeen siirrettiin ja käännettiin kilpparia. Lapset kokeilivat innolla käskyjä eri parametreilla ja piirtelivät omia kuvioita. Niinpä opettajan antamissa tehtävissä ei ollutkaan ongelmia, neliön piirtäminen oli helppoa eikä kolmiokaan tuottanut vaikeuksia.

Tauolla saatiin Takomon tarjoamat pillimehut ja aikuisille kahvit. Innokkaimmat eivät kyllä poistuneet koneen ääreltä edes tauon ajaksi vaan jatkoivat kokeiluja. Jälkimmäinen tunti oli sitten täynnä käskysarjoja seka toistoa ja upeimmat piirrokset saatiinkin vasta kun oli jo aika lopettaa. Taas oli hauskaa kaikilla!

Hiihtoloman Robottileiri 2. - 4.3.2015

Koululaisten hiihtolomaa vietettiin kolmena päivänä Tietomaassa ja Taidemuseolla Lego EV3 Mindstorms roboteilla. Mukana oli osallistujia useilta kouluilta aina ekaluokalta lähtien.

Ensimmäinen päivä käytettiin robottien kokoamiseen kun osallistujat saivat valita haluamansa mallin ja kokosivat ne pienryhmissä. Malleiksi valikoitui telaketjuilla kulkevasta panssarivaunusta panoksia ampuvaan skorpioniin.

Toinen päivä vietettiin Tietomaassa. Aamulla Tietomaan työntekijä oli ottamassa ryhmän vastaan ja opasti näyttelyyn. Leiriläiset kiersivät omatoimisesti kotijoukkojensa mukana tutkimassa talon tarjontaa mukaan lukien 3D jättielokuvan. Lounas tarjoiltiin kahvilassa.

Kolmantena päivänä leiri huipentui robottien ohjelmointiin. Jokaiseen robottiin ladattiin juuri kyseiseen malliin soveltuva ohjelma jolla robotti saatiin toimimaan ohjeiden mukaisesti. Suosituimmaksi toiminnaksi kuitenkin osoittautui robottien ohjaaminen kauko-ohjauksella. Leirin lopuksi otettiinkin selvää kellä oli paras taistelurobotti.

Vuoden aloitus Tietomaassa 17.1.2015

Vuosi lähti liukkaasti käyntiin kun Tietomaassa pidettiin kaksi ryhmää koodikoulua. Ensimmäinen ryhmä 4-9 vuotiaat vanhempien seurassa ja toinen 9-15 vuotiaat ilman vanhempia.

4-9 vuotiaiden ryhmä täyttyi hyvin nopeaa. Tämä ikäryhmä on niin suosittu että otimme mukaan 9-vuotiaita myös vanhempien oppilaiden ryhmään. Tämä osoittoitautui ihan hyväksi käytänteeksi, mukaan seuloutuu selvästikin keskivertoa asiasta kiinnostuneempaa osallistujaa.

Pienempien ryhmä aloitettiin tutulla robottileikillä. Vasen ja oikea harjoiteltiin kun robo-ope saatiin kiertämään pöytä. Turtle Royn opettelussa edettiin hitaasti ja lapset saivat tehdä omia harjoituksia ja kokeilla eri käskyjä.

Nuorten 9-15 vuotiaiden ryhmässä oli jopa edellistä enemmän, yli 20, osallistujaa. Esittelyjen jälkeen fläppitaululle laitettiin lista käskyistä joita sen kummemmin selittelemättä pääsi kokeilemaan. Oppilaat saivat neliön ja kolmion hyvin nätisti tehtyä. Kolmion kulmien suuruutta tosin jouduttiin hiukan pohtimaan, mikä ei ole aikuisellekkaan itsestään selvyys. Tauon jälkeen käytiin läpi käskysarja ja toistorakenne ja näillä rakenneltiin mitä vekkuleimpia piirroksia.

Tuplapäivä koodailua Tietomaassa 13.12.2014

Joulukuinen lauantai Tietomaassa oli täynnä toimintaa kun Koodioulu piti kaksi ryhmää koodikoulua. Ensimmäinen ryhmä oli 4-9 vuotiaat lapset vanhempien kanssa ja toinen 10-15 vuotiaiden ryhmä ilman vanhempia.

Luokkahuone oli tupaten täynnä, jokainen istuin oli käytössä lisäpenkkejä myöten kun koodarinalut asettuivat kuuntelemaan opettajan tarinaa käskyn antamisen periaatteesta. Robottileikki on hyväksihavaittu orientaatio tämän ikäisille ja sillä lähdettiin liikkeelle tälläkin kertaa. Turtle Royn opettelu puolestaan sujui varsin sulavasti. Lapset olivat innoissaan oppimistaan uusista taidoista.

Toinen ryhmä oli vanhempia koodikoululaisia ja etenemistahti olikin huomattavasti nopeampi. Mukana oli oppilaita mm. teknologiapainotteisesta koulusta. Tällä ryhmällä päästiinkin hyvin nopeaa peruskäskyt liikkumisesta aina sekvenssiin. Lopussa voitiinkin heittää ilmaan hyvin vapaasti koodaushaasteita kuten miten suomennetaan käskyt fd, lt, rt ja usea osallistuja saikin ratkaistua tehtävät.

Koodikoulun kakkospäivä Metsokankaan koululla 15.11.2014

Kokosimme kahdesta ensimmäisen päivän läpikäyneistä kakkospäivään oman ryhmän. Molemmat ryhmät olivat käyneet aikaisemmin saman asian Turtle Roylla eli sekvenssi ja toisto olivat tuttuja. Suunnitelma oli käyttää ensimmäinen tunti code.org sivuston tehtävien tekemiseen ja toinen Turtle Roylla.

Aloitimme lyhyellä esittelyllä Flurbs ja Angry Birds hahmojen liikutteluun. Tärkeää oli huomata, että kun Flurbs osaa liikkua joka suuntaan, Angry Birds linnut puolestaan lentävät vain nenän osoittamaan suuntaan. Huoltajat avasivat sillä aikaa studion ja lapset pääsivät pian tekemään tehtäviä.

Vanhimmat koodikoululaiset etenivät hyvinkin nopeaa ja kaipasivat varsin pian haastavampia tehtäviä. Flappy Bird osoittautui hyvin toimivaksi koska sillä siinä oli toimintoja riittävästi ja sillä sai muokattua pelin oman näköisekseen. Nuorimmat sen sijaan etenivät sokkelotehtävissä ja keräsivät mettä mehiläisen kanssa.

Kun osa koululaisista koki code.org:n liikaa peliksi jatko-opiskelu Turtle Royn parissa osoittautuikin sitten erinomaisen haasteelliseksi. Uusien temppujen opetus, funktiot ja parametrisoidut funtiot, tarjosivat uutta asiaa yllin kyllin sulateltavaksi. Tähän selvästikin pitää varata aikaa runsaasti jatkossa.

Kolmas kerta sai kannatusta. Palaamme siis koodailemaan piakkoin.

Koodikoulu Yritystakomon tiloissa 8.11.2014

Koodikoulu kokoontui tällä kertaa Teknologiakylään Yritystakomolle. Mukaan tuli takojien omia lapsia sekä muita asiasta kiinnostuneita huone täyteen. Koululaisia saapui paikalle jo hyvissä ajoin virittelemään koneitaan. Tunnelma oli katossa jo ennen avaustakaan kun nopeimmat jo kyselivät ohjeita.

Siispä lyhykäisen esittelyn jälkeen siirryttiin suoraan Turtle Royn pariin ilman kummempia lämmittelyjä. Pikkusormet etsivät näppäimistöltä kirjaimia ja kokeilivat liikutella kilpparia. Opettajan ei paljoa tarvinnut asiaa kertoa, riitti kun esitti käskyistä periaatteen ja lapset kokeilivat innolla. Ehkä syynä tähän ainakin osittain oli, että lapset olivat pääsääntöisesti jo koulunsa aloittaneita.

Suuret kiitokset tästä päivästä menevätkin Takomolle. Tilat olivat erinomaiset ja saimme hedelmiä ja pillimehut koko luokalle. Kuvia löytyy Takomon Facebook sivulta.

Julkaisu käyttäjältä Oulun Yritystakomo.


Järjestäjille tästä kerrasta jäi taskuun josko koodikoulu kannattaisi aloittaa setshape-käskyllä? Jää kokeiltavaksi ensi kertaan.

Lasten Koodikoulu Metsokankaan koululla 1.11.2014

Pienet koodarinalut täyttivät Metsokankaan koulun medialuokan jälleen kun toinen Metsokankaan Lasten Koodikoulun ryhmä kokoontui lauantaina 1.11.. Tapahtuma oli jälleen menestys. Kaikki lapset olivat innolla matkassa kun liikkeelle lähdettiin aikaisempien vinkkien perusteella hyväksi havaitulla robottileikillä. Muutaman virheen kautta robottiope saatiin ohjattua paikalleen luokan eteen.

Ryhmässä oli tällä kertaa hieman nuorempia lapsia kuin edellisellä kerralla. Olisikin hyvä jos ryhmän ikäjakauma olisi tasaisempi. On iso ero onko lapsi alle kouluikäinen vai jo muutaman vuoden koulua käynyt. Etenemistahti on huomattavasti nopeampi vanhemmilla osallistujilla. Ehkäpä tästä lähtien toimimme näin.

Ensimmäinen tehtävä oli perinteiseen tapaan neliön piirtäminen, ja heti perään harjoiteltiin kolmiota. Nopeimmat piirtelivät tässä vaiheessa jo omia kuvioita ja kokeilivat uusia toimintoja. Koodaajien joukossa huomattiin varsin pian ongelma ettei ole olemassa peruuta käskyä. Suuren ahaa-elämyksen osallistujille tuotti huomaus kuinka yksittäisistä komennoista muodostuu ohjelmalistaus jota voi muokata haluamallaan tavalla ja ajaa aina uudestaan ja uudestaan.

Tässäkin ryhmässä oli innokkaita jatkoon osallistujia. Saamme Metsokankankaalle mukavasti kahden ekapäivän osallistujien joukosta jatkoryhmän. Eiköhän siis kokoonnuta porukalla vielä syventämään koodaustaitoja kuluvan vuoden aikana.

Lasten Koodikoulu Metsokankaan koululla 11.10.2014

Oulun ensimäinen Lasten Koodikoulu järjestettiin Metsokankaan koululla lauantaina 11.10. klo 10.00 - 12.00. Tapahtuma oli todellinen menestys kun kaikki ilmoittautuneet noin 30 lapsi/huoltaja paria saapuivat paikalle koodailemaan. Lapsien ikähaitari oli tasaisesti jakautunut 4-9 välille. Käytössä oli koulun medialuokka jossa suorastaan uudenkarheat koneet ja nopsa nettiyhteys takasivat tekniset puitteet päivälle.

Osa lapsista oli perehtynyt etukäteen Turtle-Roy ohjelmaan ja he piirtelivät itsekseen kuvioita jo ennen aloitusta. Tästä huolimatta kaikki olivat innolla matkassa. Joukossa oli selvästi myös koodaustaitoisia vanhempia ja he pystyivät etenemään nopeammassa tahdissa lapsensa kanssa kuin mitä opettajan johdolla.

Liikkeelle lähdettiin robottileikillä jossa opettaja piti ohjata käskyillä "askel eteen", "käännös vasempaan" ja "käännös oikeaan" opettajan pöydän takaa esteet väistellen pöydän eteen. Leikillä saatiin mukava tuntuma kuinka tietokoneelle annetaan käskyjä.

Sitten siirryttiinkin jo koodaamaan. Opetus lähti liikkeelle viivan piirtämisestä ja osoittimen kääntämisestä. Ensimmäisessa harjoituksissa lapset saivat itse piirtää laatikon ja kolmion. Kokeilun ja erehdyksen kautta kaikki saivat ruudulle omia kuvioita. Eväiden syönnin jälkeen opeteltiin sitten käskysarjoja ja toistoa. Pienenä lisähauskana sai kokeilla tekstin piirtämistä ruudulle ja tietokoneen laittamista puhumaan. Lopuksi oman työn sai mukaan jakamalla se ja palautteen mukaan koodaus jatkui kotona innolla!

Osallistujien toiveena oli, että Koodikoululle saataisiin nopeasti jatkoa. Tätä toivoivat niin vanhemmat kuin lapsetkin. Eräänkin 9-vuotiaan ehdotus oli, että Turtle-Royn jälkeen siirryttäisiin Javaan! "Vaikka JavaScript konsoliin häkkäiltäisiin jotain...". Päivän oppina opettajalle onkin, että ohjelmoinnin opetukselle on niin kysyntää kuin tarvettakin. Lasten kyky omaksua tietoa on todella nopea ja lapset haluavat kiihkeästi osata toimia paremmin internetissä. Niin, eikös me aikuisetkin...